Creditcardmaatschappij Mastercard en softwaregigant Microsoft slaan de handen ineen om de manier waarop mensen hun digitale identiteit beheren en gebruiken te verbeteren. Concreet houdt dit in dat de bedrijven willen komen tot een dienst waarmee consumenten hun identiteitsgegevens kunnen invoeren, beheren en delen om zo tot één digitale identiteit te komen die overal voor inzetbaar is.

Het online verifiëren van je identiteit is nu nog altijd afhankelijk van een fysiek of digitaal bewijs zoals een paspoortnummer, een adresbewijs, of een rijbewijs. Deze afhankelijkheid legt volgens de twee ondernemingen een enorme last op de gebruikers. Die moeten tientallen wachtwoorden voor verschillende identiteiten onthouden en lopen tegen steeds meer complexiteit aan in het bewijzen van hun identiteit en het beheren van hun gegevens.

Identiteitssysteem

“We hebben nu de mogelijkheid om een systeem op te zetten dat mensen op de eerste plaats zet, hen controle geeft over hun identiteitsgegevens en waar deze worden gebruikt”

‘Het digitale identiteitslandschap is gefragmenteerd, inconsistent en wat in het ene land werkt, werkt in een ander land vaak niet. We hebben nu de mogelijkheid om een systeem op te zetten dat mensen op de eerste plaats zet, hen controle geeft over hun identiteitsgegevens en waar deze worden gebruikt’, zegt Ajay Bhalla, hoofd van cyber- en intelligence-oplossingen bij Mastercard. ‘Werken met Microsoft brengt ons een stap dichter bij het tot stand brengen van een wereldwijde digitale identiteitsservice. We kijken ernaar uit om binnenkort volgende stappen bekend te maken.’

Volgens de bedrijven kan het digitale identiteitsinitiatief ook helpen voor identiteitsinclusie. ‘Meer dan één miljard mensen wereldwijd, voor het merendeel vrouwen, kinderen en vluchtelingen, worden niet officieel erkend; een digitale identiteit kan hun toegang tot gezondheidszorg, financiële en sociale diensten verbeteren.’ Ook zien Microsoft en Mastercard voordelen voor verificatie en fraudepreventie. ‘Eén digitale identiteit kan mensen helpen om te communiceren met een winkelier, een bank, een overheidsinstelling en talloze andere digitale serviceproviders met een grotere veiligheid en tegen lagere kosten. Daarnaast kan het helpen bij het verminderen van betalingsfraude en identiteitsdiefstal.’

Microsoft Azure

Dit initiatief dient als de basis voor nieuwe Mastercard-diensten die worden aangedreven door Microsoft Azure. Met deze samenwerking brengen Microsoft en Mastercard naar eigen zeggen hun sterke punten samen: Microsoft’s expertise op het gebied van identiteitstechnologie en de expertise van Mastercard om digitale interacties veilig te realiseren. Verdere details over de samenwerking en volgende stappen worden in de komende maanden gedeeld.

Bron: Computable