Als gevolg van verdere digitalisering worden communicatieve vaardigheden de komende jaren zeer belangrijk voor IT’ers. Dat komt omdat mensen die vormgeven aan digitalisering steeds meer in teams samenwerken.

Uit TheSkills Revolution 2.0, een wereldwijd onderzoek van ManpowerGroup, blijkt dat werkgevers communiceren, problemen oplossen en samenwerken de drie belangrijkste vaardigheden vinden voor IT’ers. De uitzendorganisatie deed onderzoek naar de gevolgen van automatisering in het huidige digitale tijdperk onder 19.718 werkgevers, waaronder organisaties in Nederland. “Communicatieve vaardigheden zijn voornamelijk belangrijk voor IT-functies, omdat IT niet meer de geïsoleerde, op zichzelf staande afdeling is. Sterker nog, het is een kernafdeling die bestaat uit werknemers vanuit de gehele organisatie, verantwoordelijk voor de digitale transformatie”, zegt , Algemeen Directeur José Brenninkmeijer van ManpowerGroup Nederland.

Communiceren is daarnaast ook een van de vaardigheden die schaars is binnen de IT-functie, zeggen de werkgevers. Ook probleemoplossend vermogen en organiseren zijn twee schaarse soft skills binnen de automatisering.

Rooskleurig
Nederlandse werkgevers zien de toekomst qua digitalisering op korte termijn zeer rooskleurig in. Van Europese werkgevers behoren Nederlanders tot de meest positieve werkgevers als het gaat om de impact van technologie op het personeelsbestand de komende twee jaar. Werkgevers in ons land verwachten een groei van 26 procent van het personeelsbestand als gevolg van digitalisering.

Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers denken dat digitalisering op korte termijn juist meer werkgelegenheid biedt. Administratieve functies zullen de komende twee jaar het sterkst afnemen vanwege de groeiende impact van automatisering (-7 procent), verwachten de werkgevers. Van het aantal IT-functies (+9 procent) wordt een flinke stijging vewacht. De groei van IT-functies komt vooral omdat bedrijven investeren in digitale vaardigheden, zeggen de onderzoekers. “We zien dat routinematig werk met weinig toegevoegde waarde voor klanten het grootste risico loopt om geautomatiseerd te worden. In de huidige wereld die steeds verder digitaliseert, groeit de macht van consumenten en daarmee de waarde die bedrijven hechten aan service en bijvoorbeeld snelle bezorging bij online verkoop”, zegt Brenninkmeijer.

Bron: AG Connect